Учасників ринку газу можуть безпідставно обмежити у виборі банків для фінгарантії, зобов’язавши постачальників оформлювати банківську гарантію виключно в системних банках, які визначає НБУ. Нині таких банків є лише 14.
Відповідний проєкт постанови оприлюднив НКРЕКП на своєму сайті 27 серпня 2022 року. Постачальники газу вважають це рішення необґрунтованим й побоюються, що воно спровокує негативні наслідки як для учасників ринку, так і для споживачів.
“Обмеження у виборі банків, особливо в часи війни, коли стан розрахунків за спожитий газ впав орієнтовно на 50% — це додаткове фінансове обтяження для постачальників газу. Варто усвідомлювати, що таке рішення безпосередньо вплине в першу чергу на здорожчання ціни газу для кінцевих споживачів”, — зазначив Володимир Гноєвий, заступник голови правління з питань природного газу Асоціації постачальників енергоресурсів в рамках публічного обговорення проєкту постанови, яке відбулося сьогодні, 2 вересня 2022 року.
На думку учасників обговорення, це рішення не допоможе вирішити основні проблеми, що існують в Оператора ГТС з отриманням оплати за балансування, адже Оператор плутає поняття — вимоги до банків з вимогами до банківських гарантій.
Дискримінаційним та антиконкурентним це рішення вважають і представники українських банків.
“Визначення того, що банк є системно важливим не є гарантією, що він зможе розрахуватися по своїм зобов’язанням. Так само і показник збитковості чи прибутковості жодним чином не свідчить про надійність банку. У цьому випадку необхідно зважати на ліквідність фінансової установи. Як зазначає НБУ, попри те, що в Україні продовжується повномасштабна війна, українські банки залишаються високоліквідними. А це свідчить про надійність банківської системи, тобто про те, що банки можуть на 100% виконувати фінансові зобов’язання перед Оператором ГТС по своїм клієнтам” — зазначив Андрій Дубас, Голова Асоціації українських банків.
Він відмітив, що чинні правила ринку передбачають публікацію Оператором ГТС та НКРЕКП переліку проблемних банків, в який потрапляють ті фінансові установи, які не виплатили фінгарантії. Цей інструмент є дієвим, адже банки, що працюють у сфері енергетики знають про нього й бояться туди потрапити. Перелік є важливим і для постачальників газу, адже вони мають змогу бачити, які банки є ненадійними та мають можливість оперативно їх змінити або ж взагалі не співпрацювати з банками, що потрапили до нього. На жаль, наразі ця інформація відсутня.
Важливо також зазначити, що НКРЕКП не направляв цю постанову до Антимонопольного комітету для отримання висновку — а це є процедурним порушенням, адже мова йде про обмеження на фінансовому ринку.
Нагадаємо, 9 серпня НКРЕКП ухвалило таке ж рішення з приводу фінгарантій для постачальників електроенергії. Ця постанова також не отримала висновку АМКУ й була ухвалена без публічних обговорень з учасниками ринку.
НКРЕКП та Оператор ГТС вже неодноразово намагався запровадити подібні обмеження для постачальників газу у попередні роки. Натомість відповідно до рішень суду та рекомендації АМКУ обмеження були скасовані.