Новини

Звернення до Міністерства енергетики України з приводу Порядку проведення торгів з продажу природного газу для потреб виробників продовольчих товарів, що мають істотну соціальну значущість

12.01.2022р.  Кабінетом Міністрів України була прийнята постанова № 19 «Про затвердження Порядку організації та проведення біржових торгів з продажу природного газу власного видобутку для задоволення потреб суб‘єктів господарювання, основним видом діяльності яких є виробництво  продовольчих товарів, що мають істотну соціальну значущість». 


Асоціація ознайомилась з документом та  просить Міненерго надати відповіді-роз‘яснення щодо застосування деяких  норм вказаних у ньому.

  •  Положеннями підпунктів 2 та 19 пункту 3 Порядку визначаються терміни «вартість біржової угоди» та «рентні платежі», відповідно до визначень яких до вартості біржової угоди не включається комісія біржі, яку сплачує лише одна сторона-продавець.

Запитання: чи передбачено включення комісії біржі при розрахунку ціни кінцевого споживача при визначенні вартості біржової угоди? За яким курсом слід розраховувати валютну складову (курс) при визначенні розміру рентних платежів на дату укладення договору?

  •  Положеннями абзацу третього пункту 5 Порядку передбачається, що  у випадку ненадання доказів цільового використання природного газу або не підтвердження цільового використання природного газу споживачі та покупці відшкодовують відповідному продавцю різницю між ринковою ціною природного газу на дату його купівлі на відповідних торгах та ціною, за якою природний газ було придбано на торгах.

Запитання: що необхідно вважати ринковою ціною у випадку якщо на торгах не було ринкових угод? Яким чином слід підтвердити (надати підтвердження) цільове використання природного газу?

  • Відповідно до пункту 12 Порядку Комітет з нагляду затверджує примірну форму договору купівлі-продажу природного газу, проводить перевірку поданої інформації про цільове використання природного газу, приймає рішення про виключення з переліку покупців у випадку встановлення факту нецільового продажу або використання природного газу, придбаного відповідно до цього Порядку.

Запитання: яким чином можна отримати примірну форму договору купівлі-продажу природного газу, чи можливо розробити свою, включивши до нього обов‘язкові умови, передбачені пунктом 34 цього Порядку? Яким чином суб‘єкту господарювання - трейдеру надається список підтверджених споживачів та їх обсягів  для допуску до торгів  на біржі? В який термін коригуються списки покупців та споживачів?

  • Згідно з положеннями пункту 24 Порядку у разі відмови покупця (переможця торгів) від укладення (підписання) біржової угоди та/або укладення договору купівлі-продажу природного газу сума гарантійного внеску переможця торгів перераховується  біржею продавцю.

Запитання: яким чином повернути гарантійний внесок та комісію біржі у випадку якщо споживач відмовився від договору?

  • Пунктом 26 Порядку визначаються, що торги на біржі проводяться з дотриманням принципів, серед яких визначено принцип як добросовісна конкуренція (зокрема шляхом встановлення продавцем обсягу лота та кількості лотів, що пропонуються одночасно до продажу, загальним обсягом, що не може перевищувати 10 тис. куб. метрів, якщо інше не встановлено регламентом торгів).

Запитання: яким чином слід визначати лот при дробних величинах, враховуючи, що максимальний пакет лотів – 10000 м.куб.? Якщо 100м3 або 120530 м3 чи можливо округлити в бік цілого лота?

Враховуючи норми прийнятого Порядку залишається ще ряд питань, які виникають, зокрема: 

  • якщо споживач не оплачує постачальнику 100% вартості згідно біржового договору, хто несе ризик втрати фінансового забезпечення 3% та комісії біржі?
  • чи можливо до договору з кінцевим споживачем включати відповідні штрафні санкції?
  • Чи потрібно постачальнику  укладати новий окремий договір постачання  природного газу  з  виробниками соціально важливої продукції для допуску до  торгів на біржі?
  • як постачальник  може дізнатися, хто з споживачів включив його в  своїй  заявці  для придбання природного газу для виробництва соціально важливої продукції? 
  • як розмежувати споживання соціального газу та стандартної поставки?


Зазначена інформація необхідна для використання постачальниками природного газу під час укладання договорів у разі долучення до біржових торгів з продажу газу власного видобутку для підтримки виробників соціально важливої продукції.

Враховуючи вищенаведене,  Асоціація просить надати відповіді на поставлені питання.
Заздалегідь вдячні і сподіваємося на подальшу співпрацю.

Голова правління Асоціації, Артем Компан