Новини

Асоціація постачальників енергоресурсів підтримує впровадження REMIT в Україні лише з урахуванням критичних зауважень

Асоціація постачальників енергоресурсів підтримує впровадження в України кращих європейських практик регулювання енергетичних ринків, зокрема, REMIT.

Про це заявив Перший заступник голови правління Асоціації Євгеній Нацвін-Степанов під час виступу на Energy Transparency Forum, який відбувся 16 лютого 2023 року.

Водночас очільник Асоціації акцентував на чотирьох критичних аспектах, які повинні бути враховані в процесі впровадження REMIT.

По-перше, має бути чітке розмежування повноважень державних органів (НКРЕКП та АМКУ), які одночасно матимуть право розслідувати дії, визначені REMIT як порушення. Мова про маніпулювання ринком, що визначається як «узгоджені дії» у Законі «Про конкуренцію», а також зловживання домінуючим становищем на ринку.

«Якщо правильно не розмежувати ці порушення – може виникнути ситуація, коли одна компанія може бути двічі притягнута до відповідальності за одне й те саме порушення двома різними державними органами. А це, в свою чергу, суперечить 61 статті Конституції України. Тому дуже важливо, щоб норми REMIT, які будуть імплементовані, корелювали із законодавством про конкуренцію», – заявив заступник голови правління Асоціації.

По-друге, треба надавати повноваження НКРЕКП зважено і пропорційно до виконання необхідних в рамках REMIT функцій.

«Якщо ми подивимося на законопроект №5322, то побачимо, що повноваження НКРЕКП є явно непропорційні тим завданням, для виконання яких вони надані. Ці надмірні повноваження створюють ризики зловживань», – зауважив Євген Нацвін-Степанов.

По-третє, необхідно усунути неоднозначність термінів, за які на ліцензіатів може бути накладено санкції. А саме, розмежувати “доведене порушення” від поняття «спроби», «наміру» чи «умислу», що по суті є недоведеним порушенням.

По-четверте, санкції, штрафи та інші покарання за порушення норм REMIT мають відповідати українським реаліям та бути пропорційними до рівня шкоди, завданої відповідними порушеннями. У законопроекті №5322 фінансові санкції щодо суб’єктів ринку мають бути зменшені відповідно до реалій українського бізнесу, фінансового стану вітчизняних компаній та рівня параметрів економіки Україні.

Асоціація наполягає на врахуванні цих зауважень при прийнятті відповідного законопроекту у другому читанні.